Wednesday, November 26, 2008

YoGa MaSiH DiPerTiKaiKaN???

Apa maksud Yoga?dr bahasa Sanskrit, yoga ni bermaksud "penyatuan", yang bermakna "penyatuan dengan alam" atau "penyatuan dengan Sang Pencipta".

Majlis Fatwa Kebangsaan telah mengeluarkan hukum mengamalkan yoga adalah haram... tp masih banyak pihak yang menentang serta mempertikaikan fatwa tersebut... kenapa eh? bnda yang melibatkan hukum Allah perlu dipandang serius... dan ia bukan satu gurauan ataupun yang boleh di tawar menawar lagi...

Aku pernah mempelajari yoga secara sendiri (nk g kelas??? byr gym 2 bln pun x pergi..rugi tu), aku beli cd dan try wat kt umah n opis...1 opis aku gle yoga ms tu. n my room la pusat xtiviti tu... mmg ble kita wat x rasa pon yg kita bersatu dgn Tuhan.. tp bila aku baca2(x ingat kt ne).. yoga ni kita perlu kosongkan atau lapangkan minda serta jiwa kita supaya leh relax.. so aku tnya akk aku psl yoga,akk aku pn jawab... mn leh sbb kita kne kosongkan minda n jiwa sedangkan Allah perlu ada dgn kita setiap ms... tp kalo x kosongkan minda cmne? lor..tu senaman xpe r.. sbb selagi ia hanya melibatkan pergerakan fizikal x pe...tp tu la dia, sbb yoga ni mmg dr masyarakat hindu dan mmg ada mentera dia tp bg kita wat pe nk bc2 sume tu... tp mengamalkan sama gak rasanya... bkn apa takut2 nt terpesong akidah... memula rasa selamat tp dlm x sedar takut terikut amalan yg melanggar syariat Islam.. so anggap la fatwa ni sbg langkah berjaga2.. kan "mencegah lbh baik dr merawati".. apepun terpulang individu menganalisanya sndiri..

3 comments:

Sazly Salfarina said...

Ape nak pegi kelas yoga pulak. Ape yang bestnye. Banyakkan sembayang sunat pon dah cukup. Yang 5 tu dah memang la wajib. Pergerakan badan masa semayang tu pon dah ada banyak kelebihannya. Orang yang selalu pergi kelas yoga ni sebenanye orang yang malas semayang. Lagi satu, kenapa mesti nak kosongkan minda, kan sebagai orang Islam kite kene selalu mengngati Allah. Jangan kosongkan minda, tapi sentiasi penuhi dengan Zikir... waaahhh, amacam. Alim tak gua?

AiKHaL KHaiRa said...

adakah abg sazly yg sedang menaip2?adakah? cm konpius jek... tp mmg btl, solat tu adalah sebaik2 senaman dan ketenangan... cuma x salah nk wat senaman tambahan tp jgn sampai melanggar syariat Islam...

pyejal said...

solat 5 waktu x cukup nk sibuk² pasal yoga diorang ni kan...apa la..kalo cukup x timbul isu yoga haram ni..