Thursday, June 14, 2012

Aku yang terlupa...

Selasa lepas aku saja bawa Medina melepak di Giant Kelana Jaya sementara tunggu en hubby habis kerja jam 5. Memang cam dh tak de port lain, since Medina dalam perut mama dia lg memang itula port mama dia. Walaupun sekarang Paradigm Mall dah buka tapi cam malas je nak g sana. Orang tengah ramai lagi..nak explore pon pening.

Medina macam biasa la akan melasak, sibuk nak tolak stroller dia. Huh tu yang malas bawa stroller, bukan dia nak duduk dalam tu pun. Kadang2 rasa baik aku je yang duduk dalam tu,kalo tak cam membazir jer..betul tak?. So, ada la sorang mak cik ni beramah mesra dengan aku.."eh,lasak cam lelaki"..takpe2 akudah biasaorang kata anak aku ni boy, sbb since Medina baby org akan tanya "boy ye kak"..dan aku tpaksa bsabar dengan soalan yang tak releven tu.. mana taknya terang2 anak aku pakai skirt, dia blh kata boy.. dgn senyum manis aku jawab, "tak lah, girl.."

Berbalik pada kisah aku dan mak cik tadi, kami terus berdialog,
MC : Apa nama anak?
Aku : Medina cik..
MC : Sedap nama tu.. elok la tu, sekarang ni orang suka letak nama anak panjang2..susuh nak ingat, kadang2 nama cucu sendiri pn susah nak ingat, panjang berjela. sudah la tu bukan sorang je cucu kita ada...
Aku : (gulp) betul tu cik.. (dalam hati : jangan la tanya nama penuh anak aku)

Nasib baik permainan yang Medina main tu dah berhenti.. selamat aku.. baru nak bangun tetiba Medina tekan sendiri button tu, dan permainan dia bergerak balik.. aiyark. bukan apa takut terkena nanti..he3


MC : Amboi, kecik lagi dah pandai tekan sendiri. Berapa umur ni?
Aku : Setahun dua bulan.
MC : Anak ni anugerah Allah, jaga la baik2. Tak semua orang dapat rezeki ni. Anak ni ibarat kain putih dan kita yang akan corakkan. Kena kreatif dan sabar. Biar sibuk mana pun kita kerja, anak kena bagi keutamaan. Jangan sibuk cari duit je, anak terabai. Duit banyak, tapi belum tentu kita dapat baiki corak kain yang dah berserabut tu nanti...

Aku terkesima, teringat kata-kata arwah mak aku dulu, hampir sama. Kalau la arwah ada, rasa seperti dipinjamkan sekejap mak cik ni untuk meredakan hati aku. terima kasih atas pesan mak cik. Sebagai ingatan kepada nasihat yang aku hampir terlupa... 

No comments: