Wednesday, March 20, 2013

Lahad Datu Dan Kita

 Pertama sekali nak bagitau.. coretan ini tidak ada kena mengena dengan unsur politik sama sekali!!!


Berminggu-minggu dok mengikuti kisah yang melanda tanah air tercinta... Makin hari makin sebak dan senak pulak perasaan ni.  Mana tidaknya, negara yang kita banggakan dengan keamanan dan kemakmuran telah menumpahkan darah anggota keselamatan kita yang bertugas di Lahad Datu dan Semporna. Bertambah sedih apabila melihat wajah-wajah yang masih mengharapkan kasih sayang dan perhatian dari insan tersayang. Sedang mereka bersedih ada pulak suara-suara yang lantang berkata tanpa memikirkan keadaaan serta perasaan orang yang sedang menanggung derita. Berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul.

Kewujudan mereka digelar 'anjing'... kematian mereka diibaratkan 'sandiwara'... jasa mereka diperlekehkan. Tapi siapa pula kita? bukankah kejadian mereka juga dari Adam dan Hawa, semulia-mulia makhluk ciptaan Allah sama macam kita, cuma beza mereka itu berani bertindak tapi kita hanya berani berkata-kata. Mereka tenang menghadap pencipta sedang kita terus mencaci hina sedang belum tentu mulia mati kita nanti.


Bukan mudah hendak jadi anggota keselamatan ni, sebab arwah abah pernah warning tiap kali aku melahirkan hasrat untuk memgikuti jejak langkahnya. Jadi, aku memang sangat respect pada mereka yang sanggup menjadi barisan hadapan dalam mempertahankan negara kita.

Terbaru, ada aku terbaca ada yang mengangap wira terkorban bukan la wira negara. tapi hanya bertugas untuk sesuap nasi. Tetiba aku teringat kisah mendiang Micheal yang terkorban dari Sarawak. Beliau sanggup melepaskan tugas sebagai Inspektor Kesihatan demi minat yang mendalam untuk menjadi anggota keselamatan. Pasti keputusan itu lahir dari jiwa bersih mendiang untuk membantu menjaga negara dari sebarang anasir tidak baik. Jadi siapa kita untuk menilai mereka?



Cuma aku terfikir, sampai bila kita perlu berbalah camni ek??? Siapa yang mendapat keuntungan dengan sikap terburu-buru kita???  Tepuk dada tanya selera.

No comments: